רכבי פלאג-אין היברידיים- PHEV
המהפכה הירוקה בתעשיית הרכב כבר כאן והיא שוטפת את כבישי העולם וגם את כבישי ישראל . מנועי הבעירה הפנימית שהיו מנת חלקם של כל הרכבים בעבר בין אם מנועי הדיזל או הבנזין נחשבים היום לדור הקודם של המנועים. ובמהירות שאין לה תקדים, בענף הרכב, אנו נחשפים להיצע הולך וגדל של רכבים בעלי מנועים חשמליים מלאים ושל רכבים חשמליים היברידיים- המכונים פלאג אין - PHEV וכמובן רכבים היברידיים מסורתיים. רכב חשמלי מלא – זהו רכב בעל סוללה הנטענת אך ורק מרשת החשמל. רכב פלאג אין היברידי, הוא למעשה שילוב של מנוע חשמלי הנטען מרשת החשמל ומנוע בנזין היברידי ורכב היברידי מסורתי, זהו רכב עם הנעה משולבת של מנוע בעירה פנימית וסוללה הנטענת עצמאית.
מהו רכב פלאג-אין?
רכב פלאג-אין היברידי הוא למעשה רכב בעל מערכת הנעה חשמלית שהסוללה שלה ניתנת לטעינה על ידי חיבור לרשת החשמל, בדומה לרכבים בעלי הנעה חשמלית מלאה, ובנוסף, לרכבי הפלאג-אין יש גם מנוע בעירה פנימי היברידי המונע על ידי שימוש בדלק. למעשה, ראשית הרכב ישתמש בחשמל הסוללה ולאחר שהסוללה תתרוקן ייכנס מנוע הבעירה הפנימית לפעולה ומאותה העת ישתמש בדלק כמו רכב היברידי סטנדרטי. לרכבים פלאג אין היברידיים יתרונות רבים הבולט ביותר הוא כמובן חיסכון משמעותי בדלק. יתרון בולט נוסף הוא טווח הנסיעה שבניגוד לרכבים חשמליים מלאים שמוגבלים בטווח הנסיעה שלהם מטעינה לטעינה , ברכבי פלאג אין היברידיים אין את המגבלה הזו מאחר שברגע שהסוללה החשמלית מתרוקנת מנוע הבעירה שהאנרגיה שלו היא דלק נכנס לפעולה באופן אוטומטי וניתן לתדלק את הרכב בבנזין בכל תחנת דלק רגילה דבר המהווה גמישות במקורות האנרגיה. כמובן ישנו יתרון השמירה על איכות הסביבה, רכב זה פולט מעט מזהמים, יחסית ולכן גם זכאי להטבה שווי שימוש העומדת היום על הפחתה של 1,260 ₪. לשם המחשה אם מחיר הרכב הינו 100,000 ₪ במקום לשלם 2,480 ₪ שווי שימוש התשלום בגין רכב פלאג אין היברידי יהיה 1,050 ₪ בלבד – יתרון משמעותי ביותר עבור רכבי עובדים. יחד עם זאת, רכב היברידי פלאג אין אינו מתאים לכל אחד ויש לו גם חסרונות למשל מי שנוסע הרבה ק"מ בשנה יצטרך לתדלק מספר רב של פעמים את הרכב מאחר וטווח הנסיעה של המנוע החשמלי קצר יחסית . חיסרון נוסף, בשל עלות הסוללה החשמלית מחירי הרכבים עשויים להיות גבוהים משמעותית מרכבי בעירה פנימית. כמו כן, לא לכולם יש נגישות לעמדת הטענה בבית או בעבודה, או להטעין את הרכב בשקע החשמלי הביתי.
מה ההבדל בין היברידי לפלאג אין?
ראשית נסביר מהו רכב היברידי, רכב היברידי כשמו כן הוא רכב "כילאיים" ,רכב בעל טכנולוגיה משולבת, של מנוע בעירה שמקור האנרגיה שלו הוא דלק ושל מנוע חשמלי שמקור האנרגיה שלו הוא סוללה. את הסוללה של רכב היברידי אין צורך להטעין ממקור אנרגיה חיצוני, למעשה זוהי סוללה הנטענת באופן אוטומטי. במצב של שיוט מנוע הרכב מייצר חשמל וטוען עצמאית את הסוללה ובנוסף, ברכב היברידי מערכת בלימה היא רגנרטיבית – שהופכת את האנרגיה שנוצרת כתוצאה מהבלימה והופכת אותה לחשמל שטוען גם הוא את הסוללה.
מקור הכוח כפול של מנוע בעירה ומנוע חשמלי מייעל את צריכת הדלק ומפחית את פליטת המזהמים.לעומת זאת, רכב פלאג אין היברידי הוא למעשה שילוב של רכב חשמלי שמקור האנרגיה שלו חיצוני שיש לטעון אותו מרשת החשמל וגם של רכב היברידי. טווח הנסיעה של המנוע החשמלי ברכב פלאג-אין הוא כ 50 ק"מ. ברגע שאנרגיית החשמל נגמרת הרכב עובר באופן אוטומטי לשימוש במנוע הבעירה ההיברידי. ההבדלים בין רכב היברידי לרכב פלאג אין היברידי הוא שאת הרכב ההיברידי הסטנדרטי אין צורך להטעין, מקור האנרגיה החיצוני שלו הוא דלק ואילו ברכב פלאג-אין יש להטעין את הסוללה חשמלית ממקור חיצוני- רשת החשמל ולמלא דלק עבור מנוע הבעירה הפנימי השילוב שלמנוע חשמלי נטען חיצונית ומנוע היברידי תורמת לחיסכון גבוה יותר בדלק לעומת רכב היברידי סטנדרטי. לשני סוגי הרכבים יש היום הטבה הבאה לידי ביטוי בהפחתה בעלות שווי השימוש לעובד. ברכב היברידי תהיה הפחתה של 530 ₪ משווי השימוש ואילו ברכב פלאג אין ההטבה גבוהה יותר ועומדת על הפחתה בסך 1,050 ₪ משווי השימוש.
האם צריך עמדת טעינה ביתית לרכב פלאג-אין?
עקרונית ניתן להטעין את רכבי הפלאג אין באמצעות מטען נייד המתחבר לשקע ביתי רגיל, אבל יש לקחת בחשבון שזמן הטעינה יתארך ולעיתים הטעינה מכבידה על לוח החשמל הביתי ותאלצו לעשות התאמות בנוסף, חשוב לדעת כי על פי הנחיות רשות החשמל אין לטעון רכב חשמלי משקע ביתי מעל לשעתיים רצוף ורק עד ל 10אמפר. במידה ובמקום העבודה שלכם ישנה עמדת טעינה לרכב חשמלי המיועדת עבורכם, אז עמדת הטעינה הביתית אינה חובה במידה ואתם נוסעים יחסית מעט. טעינה באמצעות עמדת הטעינה הביתית קצרה יחסית ברכב פלאג אין היברידי ואורכת כשלוש עד חמש שעות. במידה ויש לכם חנייה פרטית נושא התקנת עמדת טעינה לרכב חשמלי ביתית תהיה פשוטה יותר ומאוד כדאית. במידה ואין לכם יכולת לחבר את עמדת הטעינה למערכת החשמל שלכם ואו שאין לכם חנייה פרטית בנוסף לכך שתאלצו לבצע בדיקת התכנות טכנית של התקנת עמדת טעינה ביתית, תאלצו גם לקבל את הסכמת שאר הדיירים.
רכבי פלאג אין 2024
בתחילת ינואר צפוייה להתבטל הטבת מס הקנייה על רכבי הפלאג-אין. המס שעמד על כ-55% כיום צפוי לעלות ל-83% זהה לכל הרכבים. ביטול הטבה זו תביא בהכרח לעליית מחירים משמעותית של רכבי הפלאג אין מה שיעמיד למבחן את הכדאיות של רכישת רכבים אלו. יחד עם זאת, יבואנים רבים כבר רכשו מלאים וצפויי שרכבים אלו ימכרו במחצית הראשונה של השנה במחיר אטרקטיבי, לדוגמא:
MG EHS PHEV
MG EHS פלאג-אין, מחיר מחירון 187,888ש"ח, צריכת דלר משולבת 1.8 ליטר/ 100 ק"מ, 258 כ"ס, ניתן לעשות מגוון עסקאות ליסינג לרכב זה לדוגמא: תשלום חודשי של החל מ- 2,885 ש"ח לחודש*
קיה נירו LX PHEV
קיה נירו פלאג-אין, מחיר מחירון 187,900 ש"ח, צריכת דלק משולבת 0.9 ליטר/100 ק"מ, טווח נסיעה של המנוע החשמלי 61 ק"מ, 183 כ"ס. ניתן לעשות מגוון עסקאות ליסינג לקיה נירו פלאג אין לדוגמא: תשלום חודשי של החל מ-2,955 ש"ח*
לתיאום פגישה וקבלת פרטים נוספים אודות ליסינג לרכב חשמלי חייגו 3900* או השאירו פרטים בטופס צור קשר .
* 36 תשלומים חודשיים הכוללים מע"מ, מקדמה בגובה 25% ממחיר מחירון היבואן, תשלום בתום התקופה בגובה 30% ממחיר מחירון היבואן, כפוף למחירון היבואן, מלאי, אישור חיתום וההסכם שיחתם, התמונות להמחשה בלבד, אי עמידה בתשלומים עלולה לגרור ריבית פיגורים והליכי הוצל"פ, ט.ל.ח