חישוב ערך טרייד אין
איך קובעים את שווי הרכב, וכמה הרכב שלכם שווה בטרייד-אין?
קיימים מספר מדדים לחישוב שווי הרכב שלכם בעיסקת טרייד אין. ראשית כל, מדדים אובייקטיביים הנובעים מזהותו של הרכב, גילו, מצבו, הקילומטראז' שלו וכו'. בנוסף, מחירוני הרכב קובעים את מחיר הרכב על פי מספר מדדים בסיסיים כמו: יצרן ודגם, שנת יצור וקוד יצור, נפח מנוע, אוטומטי או ידני וכו'. וכמובן, המחירונים מספקים טבלאות עזר לקביעת שווי של מכונית ספציפית על פי המשתנים הייחודיים שלה: תוספות ואביזרים למשל.
אז מהם בעצם המדדים העיקריים לחישוב ערך מכוניות?
מדדים אובייקטיביים:
שווי המחירון של הרכב - על פי תעודת הזהות של המכונית: היצרן, הדגם, שנת היצור. ידוע שמכוניות שונות, בעיקר יפניות, מבוקשות יותר בישראל, ושוויין נקבע בהתאם. גם דגמים מסוימים של אותו יצרן נחשבים מוצלחים יותר, ועל כן שוויים גבוה יותר מאחרים. שנת הייצור משפיעה גם היא, כמובן. עוד מדדים השייכים ל"זהותו" של הרכב ומשפיעים על שוויו הם: נפח המנוע, האם מדובר ברכב עם תיבת הילוכים אוטומטית או ידנית, מנוע דיזל או מנוע בנזין. מכונית עם מנוע דיזל, לרוב יקרה יותר מאותה המכונית עם מנוע בנזין.
בטבלאות העזר של מחירון לוי יצחק מתייחסים למשתנים של כל מכונית באופן ספציפי, כך למשל:
מרחק נסיעה (קילומטראז'): ככל שהמכונית גמעה מרחקים גדולים יותר, ירד מחירה בהתאם, קילומטראז' נמוך יעלה את ערכה. נסועה חריגה של מעל 25,000 ₪ בשנה עלולה להוריד את ערך הרכב עד כ-5%.
מספר בעלויות: ככל שהמכונית מחליפה יותר "ידיים" כך יורד מחירה בהתאם. קניית רכב מיד שנייה למשל מפחית את ערכו לעומת ערכה של מכונית חדשה או מכונית מיד ראשונה שמצבה טוב, שיהיה כמובן גבוה יותר.
סוג בעלות: אם אחד מהבעלים הקודמים הוא חברה להשכרה רכב צפוי ערכו של הרכב לרדת עד 10%,
רכב שהיה בבעלות צה"ל, המשטרה או מונית - יאבד עד 35% מערכו. רכב פרטי מקיבוץ - עד 25%.
מצב הרכב:
תאונות שעבר הרכב: תאונה קלה עלולה להוריד עד 8% מערך הרכב. תאונות קשות יותר יכולות לפגוע גם 55% ! מערכו. לפי רשימת משתנים חדשה יחסית מחושבת ירידת ערך "מסחרית" ולא ירידת ערך טכנית בלבד שהייתה נהוגה עד כה. ירידת ערך מסחרית תלויה בסחירותו של הרכב, ועל כן היא מדד יחסי. כשמדובר ברכב שסחירותו גבוהה, ייתכן שהתאונה לא תפגע כלל בערכו או שהירידה לא תהיה משמעותית. לעומת זאת, תאונה ברכב שגם כך אינו סחיר, יכולה לפגוע בערכו באופן ממשי. סימנים לתאונה בשלדה ו/או בגג יפחיתו מערכו 4% -12%.
מצבו המכאני של הרכב: מצב החלקים המכאניים החשובים יכול להעלות או להוריד את מחיר הרכב, בטווח של עד 20%: מנוע ששופץ במכונית ישנה יכול להעלות את ערכה, בעוד שתיקון דומה ברכב חדש יוריד את ערכו. הוא הדין בסימני חלודה, שברכב חדש הם סימן שלילי, בעוד שטיפולי פחחות ברכב ישן יכולים דווקא להעלות את ערכו. גם תקינות הצמיגים יכולה להתבטא בכ- 5% מהמחיר כתוספת או כהורדה.
תוספות ואביזרים: אבזור חדיש יעלה את ערכו של הרכב. גג נפתח למשל, יכול להוסיף 4,000 ₪ למחירו, מערכת שמע מתקדמת או מערכת איתור לרכב תעלה את מחיר הרכב בכ- 2,000 - 3,000 ₪. ובאותה מידה יכול ריפוד עור משובח להעלות את ערך הרכב.
סחירות של רכב
התרכובת הנוצרת משלל המאפיינים המצוינים מעלה ועוד רבים אחרים, אלה הקשורים ב"תעודת הזהות" הכללית שלו וכל יתר המדדים האחרים, המפורטים בטבלאות העזר המהווים תעודת זהות פרטית, ואשר חשיבותם אינה פחותה - מכתיבים במצטבר את רמת הסחירות של רכב ספציפי. רכבים לא סחירים (בשל זהות היצרן והדגם, גילם המתקדם, הקילומטראז', היסטוריה של תאונות, בעלויות וכו') קשה למכרם בשוק הרכב. חלק מכלי הרכב שסחירותם נמוכה מתגלגלים אל סוחרי הרכב ואל חברות טרייד אין קטנות וגדולות, הפועלות בחסות יבואני מכוניות או חברות הליסינג.
ואיך מתמחרים בטרייד-אין?
המחירים שמקבלים בעליהן של מכוניות פחות סחירות בעסקאות טרייד-אין הוא מחיר הוגן. למרות שסביר שהמחיר יהיה נמוך בין 5% - 30% ממחיר המחירון וגם ממחיר השוק. זאת משום שנחסכת למוכר טרדת המכירה הבולטת יותר במקרה של רכב מסוג זה, וגם מפני שהחברה, משקיעה בתיקונים ובהשבחת הרכב.
מכוניות "טובות" פרטיות מיד ראשונה, נרכשות לעיתים על ידי טרייד-אין של יבואנים במחיר המתקרב למחיר המחירון, בעוד שהן נמכרות, לאחר בדיקה וטיפול במחיר השווה ואף עולה (עד 10%) על מחיר המחירון.
ככלל, מחירו של רכב הנרכש במקום מסודר גבוה יותר מהמחיר שהיה נדרש במכירה ישירה מבעל-הרכב, אך יש לזכור שתמורת זאת מקבל הלקוח שירות של העברת בעלות, אחריות לשנה או יותר ולעיתים גם הבטחה לרכישה חוזרת של המכונית במסגרת עסקת טרייד-אין נוספת.
נתח נכבד מהמכוניות הנמכרות ומוצעות למכירה בטרייד-אין הן מכוניות שנקנות מחברות ליסינג, מחברות השכרה, מציי רכב של חברות וארגונים כדומה. מה שמשותף למכוניות מסוג זה הוא סוג הבעלות: ריבוי בעלים, מצב שבו נהגו ברכב בו-זמנית אנשים רבים. רכבים כאלה מאבדים מערכם בשל ה"היסטוריה" שלהם כ- 10% בעת המכירה וידוע כי גם ללא קשר בנתון זה המתקיים בכל מקרה, מכירת רכב כלשהו לטרייד-אין ולסוחרים כרוכה בהפחתה של עד 15% מערכו.
האם זה כדאי?
כנראה שכן. כשהעסקה פוטרת מהצורך להתמודד עם מכירת הרכב וכרוכה בה גם קנייה של רכב חדש בניילונים מידי היבואן, או ברכישת רכב חדש יותר במחיר הוגן בתנאים מימון נוחים ואפשריים, תוך מתן אחריות, (תוך בחינה מתמדת מצד הקונה, פיקוח ובדיקת כל הנתונים) ולעיתים גם עם אפשרות להשתדרג שוב עם עסקה נוספת בסוף המסלול - שווה בהחלט לשקול.